Hlídejte si svou duši a nestaňte se automatem na emoce

Představte si stánek na konci ulice, kde mají výbornou zmrzlinu. Kdykoli dostanete chuť, je pro vás otevřeno a ani nemusíte platit. Skvělé, ne? Po první nesmělé návštěvě a ověření, že to opravdu funguje, tam možná zavítáte každý den.

A přesně takhle jste možná naučili ostatní lidi chodit si k vám pro emoce, jako ke stánku se zmrzlinou zdarma. Existuje skupina lidí, kteří se moc rádi živí emocemi vašeho strachu, viny, nedostatečnosti, ponížení, ale i soucitu. Poznáte je jednoduše: Není vám s nimi dobře. Po kontaktu s nimi jste vyčerpaní a bez energie, něco tu nehraje. Mnoho z vás už to pochopilo, začali jste na sobě pracovat, poznáte tyto narušené osobnosti, ale přesto jsou ve vašem životě dál.

Zopakujme si tedy ještě jednou, jak poznáte kontakt s osobou, která si k vám přišla pro energii skrze vaše emoce:

  1. Cítíte se špatně nebo jste zmatení
  2. Pociťujete vinu, strach, bezmoc, lítost
  3. Ubyla vám energie a radost

A co se s tím dá dělat?

  1. Makejte na svém sebevědomí

Je nutné pracovat dál na sebepoznávání a vědomě zavírat stánek s emocemi kdykoli pocítíte nepohodlí v komunikaci s touto osobou. Nejprve je ale třeba upevnit si svůj vnitřní bezpečný prostor, přestat přitahovat predátora tím, že navenek i vnitřně zpochybňujete sami sebe. To vás zbytečně brzdí, a proto si intenzivně hledejte informace, čtěte, učte se, pokud se chcete pohnout z místa efektivněji, vyhledejte třeba podporu u profesionálního kouče, terapeuta, psychologa.

  1. Omezte nebo přerušte kontakt

Pokud to je jen trochu možné, řekněte takovým lidem, kteří z vás vysávají emoce a energii sbohem nebo kontakt omezte na minimum. Ne vždy je to možné udělat rychle, ale bude to pro ochranu vaší psychiky třeba. Pokud se pro tento krok rozhodnete, je možné, že vás predátor ještě bude zkoušet kontaktovat, nerad snadno přichází o zdroje emocionální „potravy“.

  1. Stanovujte a ukazujte své hranice

Pokud jste nuceni být v kontaktu, jasně vyslovte, kde jsou vaše hranice. Pamatujte, je důležité dát najevo KDE jsou, nevysvětlujte proč.

  1. Udržujte spojení s lidmi, se kterými je vám dobře

Nikdy neztraťte spojení s těmi, kteří vás mají rádi a podporují vás, ať už je to rodina, přátelé nebo známí ze společné aktivity, i oni mohou být těmi, kteří vám pomohou udržet si sebevědomí a získat sílu. Přirozená podpora v komunitě vás nenechá padnout a uzavřít se se svými starostmi do sebe.

  1. Dávejte odpovědi, ne reakce

Pod vlivem emocí pouze reagujete na podnět, tedy jednáte zrychleně a neuváženě a hlavně – přicházíte tím o energii. Necháváte strhnout svou pozornost k tomu, co chce druhá strana.

Pokud si ale dáte načas a převezmete (začít lze např. třemi vědomými nádechy) odpovědnost za své jednání, máte otěže ve svých rukou a jen vy pak určujete, kolik energie druhé straně věnujete – můžete tedy odpovědět, aniž by vás pohltily emoce a zůstat tak více v klidu.

Těch kroků a možností je mnohem více, důležitý je ten moment, kdy si uvědomíte, jak to už dál nechcete mít a začnete hledat cesty, jak se cítit ve svém životě dobře. Ke každému kroku je třeba promyslet, jak to ve vašem případě uděláte a co k tomu ještě potřebujete vědět, mít nebo pochopit.

Držím vám palce, aby se vám povedlo opět svobodně dýchat a být v pohodě, ať se setkáte v životě s kýmkoli.

Pokud vás zajímají další články a informace Posilovny pro duši, můžete mi dát vědět tady.

 

Laskavá rebelka Léňa